Spørgsmål & Svar
I efteråret 2020 blev der afholdt tre virtuelle informationsmøder. På denne side kan du læse de mest stillede spørgsmål og svar fra møderne.
Der er blevet afholdt tre informationsmøder i forbindelse med projektet. På grund af situationen omkring covid-19 blev disse møder afholdt online, med mulighed for at stille spørgsmål via en chatfunktion.
Møderne blev afholdt d. 6 oktober 2020 hvor fokus var på Østjylland. Den 21. oktober 2020 med fokus på Samsø og d. 22. oktober 2020 med fokus på Sjælland.
Det er vurderet, at over 2000 har deltaget i møderne.
Det var ikke muligt at besvare alle spørgsmål, der blev stillet på møderne. Derfor er der nu udvalgt et repræsentativt udvalg af spørgsmål som er inddelt i forskellige temaer, som eventuelt udbygges, hvis der viser sig behov herfor..
I oversigten nedenfor kan du se alle temaerne. Du skal blot klikke på et tema, og så kommer du til spørgsmål og svar indenfor netop det valgte tema:
Projektets forløb
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvad sker der efter forundersøgelsen er afsluttet?
Hvornår kan forbindelsen stå færdig?
Kommer der en offentlig høring?
Der er som led i forundersøgelsen gennemført offentlige informationsmøder om projektet, hvor over 2000 borgere deltog samlet set. Ved informationsmøderne var der mulighed for at stille spørgsmål og der blev svaret på ca. 200 spørgsmål. En videooptagelse af informationsmøderne og alt materiale fra de indledende undersøgelser er desuden fremlagt på kattegat.dk, hvor også den endelige afrapportering af forundersøgelsen vil blive offentliggjort. Der er også via kattegat.dk mulighed for at skrive til projektgruppen med spørgsmål og kommentarer, som så vidt muligt vil blive besvaret.
Det er et krav ved en VVM-undersøgelse, at der gennemføres en egentlig offentlig høring. Det vil sige, at en offentlig høring vil være obligatorisk, såfremt det politisk besluttes at gå videre med en VVM-undersøgelse af projektet.
Hvornår fastlægges linjeføringen endeligt?
Natur, miljø og klima
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvordan indgår konsekvenserne for naturen i forundersøgelsen?
Hvordan undersøges klimapåvirkningen og hvordan harmonerer det med målsætningen om 70 % reduktion af CO2 i 2030?
I forundersøgelsen undersøges klimapåvirkningen fra både byggeperioden og selve driften af anlægget de første 50 år. Det opgøres således, hvilken klimabelastning selve anlægsarbejdet har, men også hvilken reduktion af CO2, som Kattegatforbindelsen vil give som følge af ændring i trafikmønstre, så som mindre omvejskørsel via Storebælt og Fyn, reduktion i indenrigs flyveruter m.v. På den baggrund opgøres den samlede klimapåvirkning.
I forhold til reduktionsmålet på de 70 % i 2030, er det et politisk spørgsmål, hvor meget transportsektoren og bygge- og anlægssektoren skal bidrage med, i forhold til at nå målsætningen og dermed også hvilken indflydelse, det vil have på en Kattegatforbindelse.
Hvordan indgår de rekreative konsekvenser i forundersøgelsen, f.eks. hensynet til sejlere, turisme og andet foreningsliv?
I forundersøgelsen gennemføres sejladsanalyser, hvor påvirkningerne på lystsejlads fra projektet indgår. Der vurderes blandt andet på, hvordan lystsejlernes muligheder er for at krydse under en evt. bro på henholdsvis øst og vest siden af Samsø. Der gennemføres i forundersøgelsen derudover en undersøgelse af påvirkningerne på turismeerhvervet. Der gennemføres ikke i forundersøgelsen en vurdering af projektets påvirkninger på foreningslivet som helhed.
Der er mange Natura 2000-områder i projektområdet. Hvordan kan man så bygge der?
Hvordan måler I påvirkningen af alt det, som ikke kan kvantificeres, f.eks. ø-kultur?
Anlægsfasen
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvor lang tid vil anlægsarbejdet tage på havet, på Sjælland, Samsø og i Jylland?
Hvor skal alle byggematerialerne udvindes/komme fra?
Hvordan vil I sikre dansk arbejdskraft på projektet?
Hvad mange beskæftigede vil der være i anlægsfasen? Og hvordan påvirkes beskæftigelsen på Samsø?
Antal beskæftigede i anlægsfasen beregnes helt overordnet som led i forundersøgelsen.
Hvor vil man gå i gang først? På Sjælland, Samsø eller i Jylland?
Det vil forventeligt ske nogenlunde samtidigt, da både kyst-kyst forbindelsen og landanlæggene vil være meget store anlægsopgaver, som vil tage adskillige år at gennemføre. Den præcise tidsplan og nærmere logistik for arbejdet fastlægges dog først på et senere tidspunkt.
Løsningsforslag og Teknik
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvor og hvordan skal betalingsanlæg placeres?
Der bliver ikke i denne fase taget konkret stilling til hvor et betalingsanlæg skal placeres og hvordan det skal udformes. Det er forventningen, at det bliver udformet som en form for ”Free Flow” anlæg, hvor bilens nummerplade eller en bizz i bilen bliver aflæst, når den passerer. Det system kendes i dag fra eksempelvis Fjordforbindelsen ved Frederikssund.
Derfor forventes ikke så stort et anlæg, som det vi i dag kender fra eksempelvis Korsør, der betjener Storebæltsforbindelsen.
Teknologien udvikles meget hurtigt på dette område, så der kan eksistere nyere og ”smartere” systemer, når/hvis en Kattegatforbindelse skal anlægges.
Udover et betalingsanlæg skal der etableres et drifts- og vedligeholdelsescenter, hvor blandt andet maskiner og materiel, der skal vedligeholde broen, assistere i tilfælde af ulykker m.m. skal placeres. En placering af dette foretages først i en senere fase.
Hvor meget fylder til- og frakørsler?
Der forventes at skulle anlægges til- og frakørsler ved de betydende veje, der krydser en kommende motorvej (herunder en til- og frakørsel på Samsø). Der er ikke noget, der pt. tyder på at disse skal have specielle udformninger af hensyn til afviklingen af trafik. De fleste til- og frakørsler forventes at have en udformning, som det i dag kendes fra mange steder på det danske motorvejsnet. Det kunne være som et såkaldt ”ruderanlæg”, hvor der er til- og frakørselsramper på hver side af den skærende lokalvej som tilsluttes. Et sådan anlæg fylder ca. 1000 m i udstrækning.
Tilslutningerne til E45 i Østjylland vil dog være en undtagelse, da de skal etableres med såkaldte direkte ramper til- og fra E45 og skal tilpasses det konkrete sted. Disse vil få funktion som såkaldte motorvejskryds, som man kender fra andre steder hvor forskellige motorveje fletter sammen.
Hvad vil bredden af anlægget være, hvis det kun er motorvej?
Under 40 m.
Kunne en kunstig ø syd for Samsø være en ide og skifte fra bro til tunnel?
Der undersøges en linjeføring syd om Samsø. En kunstig ø kunne være en mulighed ved en overgang fra en strækning med bro til tunnel (eller omvendt). Jo lavere vanddybde der er på det konkret sted, jo færre materialer skal der anvendes til at etablere en kunstig ø.
Planlægges der for cyklister til en ny forbindelse?
Nej, der indgår ikke overvejelser om at anlægge cykelstier langs med en Kattegatforbindelse. Hvis der skal cyklister over Kattegat forudsættes det, at de skal med toget eller busser på lige fod med passagen af Storebælt. I det omfang der i forbindelse med etablering af landanlæg er behov for at etablere cykelfaciliteter på tværs af anlægget, vil det indgå. Det vil typisk være i samarbejde med de berørte kommuner at dette planlægges.
Korridorer
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Kan der ikke som led i undersøgelsen ske en større præcisering af korridorerne generelt og særligt ift. Ilandsætningspunkter, bebyggelse, ift. Samsø, og ift. Odder, Tunø mv.?
Vi undersøger på nuværende niveau korridorer på op til 1 km bredde, som en linjeføring på et senere undersøgelsesstadie med stor sandsynlighed vil kunne placeres indenfor. Selve anlægget vil være ca. 100 m bredt fra kant til kant for vej+bane. Undersøgelserne består i at beskrive og vurdere miljø, landskab, nærhed til bebyggelse og tekniske muligheder m.m. inden for korridorens bredde. Forløbet af korridorerne som de ser ud indtil videre, kan ses i den indledende linjeføringsrapport, som er tilgængelig på kattegat.dk. Vi forventer at kunne snævre korridorerne ind i løbet af forundersøgelsen.
Hvilken korridor giver mest mening?
Undersøgelserne er endnu ikke kommet så langt, at vi kan sammenligne korridorerne. Der er fordele og ulemper ved dem alle sammen.
EU-reglerne, kan de spænde ben for korridorer?
Det indgår som en del af undersøgelserne at undersøge, om der vil være korridorer, der ikke kan leve op til fx den naturbeskyttelse, som ligger bl.a. i EU-lovgivningen. Det vil dog først være i en evt. senere VVM-undersøgelse, at dette bliver mere præcist undersøgt.
Hvorfor undersøges løsninger over Sj. Odde ikke nærmere?
Støj
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvordan forholder man sig til WHO/EU's anbefalinger om en støjgrænse på 53 dB?
Vi er opmærksomme på, at støj har negative helbredsmæssige konsekvenser. Projektgruppen henholder sig dog til Miljøstyrelsens anbefalinger, da det er Miljøstyrelsen, der i Danmark fastlægger retningslinjer til støjbeskyttelsesniveauet. Miljøstyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke fundet det nødvendigt at revidere de danske vejledende støjgrænseværdier på baggrund af WHO-rapporten.
Indgår de sundhedsmæssige effekter af støj i undersøgelserne?
De sundhedsmæssige effekter af støj indgår i de samfundsøkonomiske beregninger af projektet Se Transportministeriets manual for samfundsøkonomisk analyse på transportområdet afsnit 6.2 her [LINK] https://www.trm.dk/media/2762/manual-for-samfundsoekonomisk-analyse-paa-transportomraadet-netversion.pdf)
Hvor langt skal man normalt væk fra en motorvej for at nå ned på 58 dB?
Hvor langt man skal væk for at nå ned på 58 dB afhænger bl.a. af trafikmængder og hastigheder på motorvejen – og de omgivende terrænforhold mm. Hvis man sammenligner Kattegatforbindelsen med en anden motorvejsstrækning i Danmark med lignende trafikmængder og hastigheder, vurderes afstanden til 58 dB-niveauet at være i størrelsesordenen 500 meter.
Regnes der på hvor mange boliger og mennesker, der påvirkes af støj i de forskellige forslag?
I denne fase af projektet vil der blive udført en overordnet vurdering af de støjmæssige konsekvenser af de enkelte forslag. Der vil blive undersøgt hvilke boligområder og rekreative områder der umiddelbart kan blive støjbelastet som konsekvens af projektet. En opgørelse der omfatter optælling af antal støjbelastede boliger, kræver omfattende støjberegninger og analyser af resultaterne.I en evt. VVM-undersøgelse vil der blive udført mere detaljerede støjberegninger, som både omfatter såkaldte støjudbredelseskort og optællinger af støjbelastede boliger. Der vil blive gennemført en såkaldt ”nærhedsanalyse” så man kan se hvor mange ejendomme der ligger inden for forskellige afstande til korridorerne. Dette kan give en indikation af hvor mange støjbelastede boliger der er.
Undersøger I støj fra broen som breder sig over vand?
I støjberegningerne er vand indregnet som en akustisk hård overflade. Det betyder at man tydeligt vil kunne se, at støjen udbreder sig længere ud over vandet end den gør over land. Der gennemføres i forundersøgelsen overordnede beregninger af støjpåvirkningen fra broer, hvor det er relevant.
Ekspropriation
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Hvor langt væk fra motorvejen kan man regne med at få erstatning - og hvad i forhold til jernbanen?
Der findes ikke en bestemt afstand mellem bolig og motorvej (eller jernbane), som man kan bruge til at afgøre, om man skal have erstatning for de gener, som naboskabet til en motorvej eller jernbane medfører. Det afgøres af en uafhængig kommission, som vurderer om den sum af gener, man som nabo får, er højere end hvad man normalt skal kunne tåle, og om der derfor skal udbetales erstatning.
Hvordan beregnes boligens værdi?
Såfremt en ejendom er så hårdt ramt af et vedtaget anlægsprojekt, at den skal totaleksproprieres, vil det være en uafhængig kommission, som konkret fastsætter erstatningen for ejendommen. Erstatningen skal svare til, hvad ejendommen ville koste i almindelig fri handel, hvis der ikke havde været noget projekt. Derudover kan der være tale om andre udgifter, som skal dækkes af erstatningen. Dette er typisk flytteomkostninger.
De mange linjeføringer betyder at mange ejendomme er usælgelige. Er der tænkt på kompensation?
I Danmark er der overordnet set hverken retspraksis eller lovhjemmel til at udbetale kompensation for offentlig planlægning. Der er derfor ikke mulighed for at udbetale kompensation til de ejere af ejendomme, der bliver berørt af et af forundersøgelsens forslag til linjeføring(er).
Tidligst når der er gennemført en VVM-undersøgelse, og der politisk er taget stilling til, at der skal ske en realisering af en af de undersøgte linjer, vil der være mulighed for, at de hårdest ramte ejendomme kan blive overtaget af staten.
Øvrige
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Er fokus kun på, at Århus skal have noget ud af forbindelsen, hvad med for eksempel Nordjylland?
En Kattegatforbindelse giver helt nye muligheder for transport af mennesker, varer m.m. rundt i Danmark. Det gælder i høj grad også for Nordjylland. Det vil give mulighed for at køre i tog mellem København og fx Aalborg på cirka 2 timer og 10 min uden stop. I bil bliver transporttiden mellem København og Aalborg cirka 3 timer. Det er en væsentlig reduktion af hvad forholdene er i dag. Rejsetiden mellem det nordjyske område og København i bil bliver reduceret med over 1½ time (lidt afhængig af destination), og tilsvarende i tog. Rejsetiderne København-Aarhus kommer ned på ca. 1 time og 10 min i tog og ca. 2 timer i bil.
Er der regnet på omkostningen til ekstra færgekapacitet i 25 år som alternativ for at sikre forsyningssikkerheden?
Der bliver ikke regnet på omkostningen til ekstra færgefart i 25 år som et alternativ for at sikre forsyningssikkerheden. Færger der i dag betjener Kattegat (fra Odden og Samsø) forudsættes lukket, hvis forbindelsen åbner. Der indgår en besparelse på færgedriften i de klimamæssige og samfundsøkonomiske beregninger, som bliver foretaget som en del af projektet.
Hvorfor begrænses hastigheden på tog til 250 km/t og 200 over Kattegat?
Udgangspunktet for forundersøgelsen er, at der planlægges for hastigheder på op til 250 km/t på jernbane på land og 200 km/t over/under hav. For et land af Danmarks størrelse er 250 km/t en høj hastighed – de meget højere hastigheder på tog som man ser i fx Frankrig er sjældent relevante i Danmark, da afstandene er så korte, at man ikke vil kunne udnytte den meget høje hastighed særligt længe ad gangen, og som regel ikke længe nok til at man kan få markante gevinster. Anlæg af baner der kan klare over 250 km/t er desuden som regel dyrere. Dertil kommer, at banen bliver endnu sværere at indpasse i landskabet. Jo højere hastighed den skal kunne klare, desto mere ret skal banen være og må ikke ”sno sig” så meget. Dermed bliver det sværere at indpasse den i landskabet og giver mindre mulighed for at føre banen uden om de forskellige områder vi ønsker at beskytte.
Trafik
Skal gemmes!
Skal gemmes!
Indgår det i beregningerne at der allerede er trængsel på vejene flere steder i landet, og hvordan vil det påvirkes af en 60% stigning i trafikken? Kan Samsø klare trafiktrykket
Hvor mange kører over Storebælt idag? Hvor mange vil køre over Kattegat istedet for Store-bælt?
Hvad omfatter trafikmodellerne? Er der både lastbiler og fly og tages der hensyn til nye ten-denser som fx flere videomøder?
Økonomi
Skal gemmes!
Skal gemmes!